SONATINA AD USUM INFANTIS

La terza Sonatina, che reca il titolo latino Sonatina ad usum infantis pro clavicimbalo composita e la dedica alla giovane e ignota pianista «Madeline M. Americanae», fu composta in America nel 1915 e poi completata a Zurigo. Il titolo non deve trarre in inganno: più che composta per il clavicembalo, essa si ispira a uno stile clavicembalistico semplice e chiaro sull'esempio di Bach (non si dimentichi che Busoni aveva appena concluso la revisione del secondo volume del Clavicembalo ben temperato); la scrittura è per lo più a due voci (solo nell'ultimo dei cinque brevi movimenti, «Polonaise », il delicato gioco contrappuntistico è rinforzato da accordi a quattro patti divisi fra destra e sinistra), mancano segni espressivi e indicazioni dinamiche, mentre anche il processo tonale si uniforma alla solare chiarezza del pezzo. [Sergio Sablich]

***

La troisième Sonatine (K. 268, juillet 1915) est intitulée, en latin, Sonatina ad usum infantis Madeleine M. Americanae pro Cla vicimbalo composita. Elle résulte en effet d'une commande destinée à une enfant américaine. La mention "pro Clavicimbalo" n'est qu'une coquetterie de style; à moins qu'elle ne se rapporte à la forme de l'oeuvre, qui est une espèce de Suite de danses en miniature, en cinq épisodes enchaînés c'est l'un des premiers témoignages de l'évolution dernière du compositeur vers ce qu'il appelait lui-même un «jeune classicisme», et l'influence croissante de Mozart n'y est pas étrangère. Les cinq parties s'intitulent Molto tranquillo, (Invention Andantino melancolico), Vivace (alla Marcia), Molto Tranquillo et Polonaise (un poco cerimonioso). Les mouvements 1, 2 et 4 sont basés sur le même thème, - tandis que l'ironique danse de marionnettes de la Polonaise se retrouve, deux ans plus tard, dans l'opéra Arlecchino. [La musique de piano - Fayard]

***

Die "Sonatina seconda" bedeutet den mutigsten und weitesten Schritt Busonis in die dissonante Klangwelt des zwanzigsten Jahrhunderts. Das folgende Werk, die Sonatina ad usum infantis , 1916, macht bereits die ästhetische Wandlung sichtbar, die Busoni in den dazwischenliegenden vier Jahren durchgemacht hat: Das Pionierhafte, "Experimentelle", das die "Sonatina seconda" kennzeichnete, ist abgestreift; Busoni strebt nach neuen Ordnungen. In der "Sonatina ad usum infantis" kommt zum ersten Mal das zum Ausdruck, was Busoni später als "Junge Klassizität" bezeichnet, nämlich die Überzeugung, daß die "Epoche der Experimente" sich ihrem Ende zuneige und beginne, einer verjüngten Gesetzmäßigkeit zu weichen, einer Kunst, die "alt und neu zugleich" sein werde. Das heißt nicht, daß von nun an jede Dissonanzbildung vermieden würde; doch verliert die Dissonanz ihre beherrschende Stellung und wird zum "gelegentlich anzuwendenden Mittel". In der Schärfe und Konzentriertheit, mit der sie in der "Sonatina seconda" auftritt, kehrt sie in keinem Klavierwerk Busonis wieder.
Die Sonatine ist einer kleinen Amerikanerin gewidmet ("ad usum infantis Madeline M. Auiericanae pro Clavicimbalo composita"). Die Schlichtheit der Komposition und ihre geringeren Anforderungen an das Können des Spielers mögen in den technischen Fähigkeiten der Empfängerin ihre Ursache haben. Vielleicht schreibt Busoni aber auch "für ein Kind", wen er selbst auf Grund seiner ästhetischen Entwicklung und Lebensreife zur Einfachheit, Klarheit und Abstraktion gelangt ist. So betont er gegenüber SeldenGoth, seine Einfachheit ("Primitivität") sei "nicht ein 'Vorher', sondern ein 'Nachher' auf einen langen, mühseligen, oft verborgenen Wege der Entwicklung, vielmehr der Selbsterziehung", und zitiert einen entsprechenden Satz aus seinen "Vorbemerkungen zu den Etüden von F. Liszt" (WEa Seite 114): "Anders steht der Mann auf der nämlichen Stelle des Ufers, bevor und nachdem er über den Strom setzte."
Die Sonatina besteht aus fünf selbständigen kleinen Sätzchen, die zwar nicht alle aus einem Thema abgeleitet, wohl aber durch thematische Verknüpfung eng miteinander verbunden sind. Die Satzformen folgen herkömmlichen Modellen. Die Tonalität ist wieder gefestigt. In ihrer einerseits polyphonen Struktur und der andererseits unbekümmerten Spielfreude ist die "Sonatina ad usum infantis" dem Geiste Bachs und Mozarts verwandt. [Prinz, pp. 265-266]

***

This is at once the least integrated of the series and the most conventional: possibly, in Busoni's case, the two factors interact upon each other. The direction "pro Clavicimbalo" has up to now been ignored even by Busoni lovers, and the work is played on the piano probably to its detriment; the lines are too tenuous, the resonance and sweep too limited, and the expressive range of the thematic materials too restrictive for the modern piano. On the other hand, much of the distribution of the material is pianistic in character. It would be an interesting experiment to hear the work performed on a piano and harpsichord in succession.
However, the compositional procedures are more interesting. The work is in five short separate movements, and is the only sonatina to be subdivided into numbered movements by the composer: (1) molto tranquillo; (2) andantino melancolico; (3) vivace (alla marcia); (4) molto tranquillo; (5) Polonaise (un poco cerimonioso).
The fourth movement is related to the first, using the same materials in a different and more compressed fashion. The last movement is based on the one-act opera Arlecchino, in which, strangely enough, the marking is "Tempo di minuetto sostenuto" and not Polonaise. This discrepancy need not really concern us here: in context, the music meets operatic needs; in the sonatina, the music has no such obligation. The fact that this movement comes from Arlecchino, although typical of much of Busoni's compositional procedures, is not essential to its understanding-there is certainly no programmatic or epigrammatic intent.
Busoni often used the same materials and ideas in a number of different works; usually these were written at the same time, but in certain instances ideas put down in youth reappear in mature works. Liszt often did this too: the three versions of the Transcendental Studies are a fine illustration of growth from the humblest origins. Petri told me that after Busoni's death in 1924, he was invited by the composer's widow to look through Busoni's papers and manuscripts with a view to posthumous publication. Among many other items (most of them still unpublished today) a youthful study in D flat major was found. Petri was touched to find it the ancestor of the slow movement of the mammoth Piano Concerto. Detractors of Busoni constantly underline this tendency in him to re-use material as evidence of a basic poverty; this can be proven arrant nonsense by a quick look at a score such as Doktor Faust or Die Brautwahl, where one new invention crowds another on every page. It was simply that Busoni became obsessed with certain ideas and had to re-use them until their potential was exhausted, or else he consciously reworked things, looking at them from a new angle, and developing a different facet.
But to return to the Sonatina ad usum infantis and its last movement. The curious reader need only turn to scenes 5a, 5b, and 9 from Arlecchino to find direct and lengthy correspondences. Thematic connections will be found with other parts of the opera; but this is hardly surprising in view of the fact that Arlecchino, like almost all mature Busoni, is tightly integrated and is largely based on the "row" which appears as a fanfare at the commencement of the opera. [...] [Sitsky, 76-77]