CARLO GRANTE

SELECTED DISCOGRAPHY

PIANO AND UTOPIA
_______________________________________________________________________________________


Carlo Grante is one of Italy's foremost concert artists and one of today's most active recording pianists. The recordings found here are taken from LIVE, unedited performances [mp3]; some are of high sound quality, some are of less-than-ideal sound quality. INDEX


CARLO GRANTE
plays

GODOWSKY'S STUDIES ON THE CHOPIN ETUDES

THE FIRST COMPLETE RECORDING
INCLUDING ALL ALTERNATE VERSIONS


CD-1093(2)


Pochi pianisti vorrebbero o potrebbero accettare la sfida di un tale compito. Le difficoltà sono immense, fuori dall'ordinario e, nonostante ciò, l'incomparabile abilità e l'aristocratica musicalità di Carlo Grante rimangono imperturbabili e superbe... questi dischi (studi di Godowsky) sono pronti da essere selezionati fra i migliori dell'anno. [Bryce Morrison - Grammophone (Gran Bretagna)- Gennaio 1996.] 


«Probabilmente le cose più assurdamente difficili (the most impossibly difficult things) mai scritte per il pianoforte»: così Harold C. Schonberg, il critico del New York Times... continua


IN MEMORIA DI LEOPOLD GODOWSKY
di Heinrich Neuhaus

NOTA DEL CURATORE
di Valerij Voskobojnikov


Vero pianismo da virtuoso di classe, agile e sicuro, con una sonorità pianistica splendida... La digitalità è impeccabile. Il ritmo elastico. Le esecuzioni hanno colore ed immaginazione... neanche Jorge Bolet lo sorpassa. [Harold Schonberg - American Record Guide Marzo 1998.]

[...] Il pianista Carlo Grante, non abbastanza noto in Italia, dove allignano i soliti nomi e i soliti repertori, è uno dei pochi interpreti attuali che si può permettere il lusso - perché ne ha i mezzi - di eseguire i brani che richiedono tecnica realmente trascendentale e superiore comprensione della musica, tout court.
[...] con busoniana graniticità sta affrontando l'intera produzione di Godowsky, di Sorabji, dello stesso Busoni. Anche la sua interpretazione non meramente virtuosistica ma tecnicamente superlativa nel dominio del pianismo puro e della dinamica, del colore, si potrebbe definire di grandiosità busoniana: monumentale quando occorre, armonicamente intelligente, mai sentimentale, svolge un discorso severo e dolce che rivela il testo bachiano come certo lo stesso trascrittore si proponeva. Questa sua esecuzione, che rivela finalmente pagine ignote ai più, anche addetti ai lavori, va segnalata tra le proposte più preziose, oltre che godibili, della recente discografia pianistica.
[...] [Riccardo Risaliti - (su CD Classica di settembre 1999 - Recensione CD-1039 Music & Arts)] 

[...] Carlo Grante, uno dei migliori virtuosi dell'ultima generazione di 'super pianisti' [...]
La prestazione superlativa di Grante in questo pur esigente pianismo non stupisce più di tanto chi conosca le doti di musicalità, di intelligenza e di virtuosità meccanica del pianista romano, capace di passare, spinto da una irrefrenabile curiosità repertoriale addirittura totalizzante, e sempre con risultati che superano ciò che normalmente ci si aspetta da un 'super pianista': ossia il virutosismo tecnico, la velocità, la potenza. No, Grante è un musicista che suona da musicista, ma con la tecnica del 'super pianista'.[...] [Riccardo Risaliti - (su CD Classica di novembre 1999 - Recensione CD-1047 Music & Arts)]

Testi tratti da *


GRANTE UP TO CHALLENGE
IN PIANO RECITAL SERIES


by John von Rhein Tribune music critic


Some of the most fiendishly difficult, hence seldom performed, music in the piano repertory will be presented in a Marathon series of recitals next week at Northwestern University.
Challenging is the word for the programs to be plaved by the young Italian virtuoso
Carlo Grante as part of a series conceived by him titled Piano and Utopia.
Along with major works by Ferruccio Busoni, Leopold Godowsky and Kaikhosru Sorabji, the pianist will present works he has commissioned from Michael Finnissy, Paolo Troncon, Roman Vlad and Chicago composer George Flynn. The recitals will be given at 7:30 p.m. Monday, Tuesday and Wednesday in Lutkin Hall on the university's Evanston campus.
Grante's concerts. which are being given under auspices of the School of Music, are the second installment in Northwestern's annual «Transcendental Piano» series. Launched in April with a recital by British pianist Ian Pace, the series focuses on solo musicians who have transcended the conventional bounds of virtuosity, playing unusual works that stretch the piano to the limits of what the instrument can do. The programs at Northwestern bring together a «secret society» of old masters and living composers who share a utopian vision of keyboard music, despite the differences in their musical styles, explains Kenneth Derus, the Wilmette mathematician, author and lecturer who underwrote and facilitated the event.
«I think of these programs as a kind of Masonic handshake by composers across several generations,» he says. He insists the technical difficulty ofthe scores included in the marathon is incidental to their musical importance. «They are tremendously exciting to hear in live performance and also deeply rewarding to think about.»
Derus has produced similar offbeat musical events in and around Chicago. In 1983, he brought the wonderful pianist Geoffrey Douglas Madge to the University of Chicago to play Sorabji's long and daunting Opus clavicembalisticum. He has, in addition, written extensively and knowledgeably about Sorabji and his colossal keyboard works.
Grante's first program begins with Busoni's Fantasia contrappuntistica and ends with Firmissy's «Bachsche Nachdictungen" and the world premiere of Vlad's "Immagini speculari sul nome Bach»; both works were inspired by Busoni's treat ment of Bach's «Art of Fugue». The Finnissy work is an excerpt from his 51/2 hour «History of Photography in Sound», partly dedicated to Grante.
The Tuesday recital will hold Godowsky transcriptions of pieces by Bach, Schubert and Chopin, along with Vlad's 12-tone studies and Troncon's Six Preludes and Fugues - «arguably the most intellectually ambitious preludes and fugues composed since Shostakovich's Opus 87, according to Derus.
The third and final program will include the world premieres of Sorabji's «Opus secretum» and Flynn's «Glimpses of Our Inner Lives». About 45 minutes long, the Sorabji work dates from 1981, when the late British composer was nearing 90, and is dedicated to Derus. Flynn, a professor of composition at DePaul University says he was influenced by Derus' writings on Sorabji when he wrote «Glimpses» for Grante.
The Italian virtuoso is «one of the handful of pianists who can pull off something of this monstrous difficulty», says Derus of the series, which is having its premiere in Evanston in advance of a planned world tour Grante is eminently qualified to take on such' knucklebusting music. He is the first pianist ever to have played all 53 of Godowsky's horrendously difficult
Studies on Chopin Eludes in a single recital, also the first to have released two different recordings of them.
[TORNA a Pianoforte e utopia]


CARLO GRANTE
MP3


CHOPIN - RAMEAU/GODOWSKY -
BACH/BUSONI - SCHUMANN -
SORABJI - SCHUBERT -
BEETHOVEN - HAYDN -
LISZT


INTERVISTA INEDITA
A CARLO GRANTE
DI SIMONE MONGE
THE GODOWSKY EDITION
VOL. I  

THE GODOWSKY EDITION
VOL. II


THE GODOWSKY EDITION
VOL. III


__________________________________________________________________________