HOME PAGE
____________________________________________________________________________________
 

STRALCI DI RECENSIONI

 

 

[Beaumont] has been working on this comprehensive study for 10 years (his absorbing edition of Alma Mahler's diaries was a by-product of his research); here it is at last, and it is even better than we had hoped. [...] A wonderfully detailed and affectionate portrait emerges of a man of deep sensitivity and consummate musicianship. Beaumont is a conductor as well as a scholar, and although his discussion is at times extremely detailed it is always absorbing. He says that his approach is 'essentially that of a performing artist in search of interpretative insights'. A good test of this attitude is to read his account of a work that you have never heard. I found his description and analysis so thought-provoking that it invariably made me impatient to experience the piece and, often enough, to listen again to other works I thought I knew.The book is beautifully written, learned in many areas other than music and filled with the sort of detail that ensures that you will want to read it again and again. [Michael Oliver, The Gramophone]

 

 

Beaumont has made a mighty case for Zemlinsky's restitution, while poking shafts of light into undusted corners of Viennese social pathology and across the contorted human map of musical modernism. [...] I have learned more new facts from this book than from any recent musical biography. [Norman Lebrecht, The Spectator - TESTO INTEGRALE

 

 

Antony Beaumont's biography of Zemlinsky is extremely well written, the detail never becomes indigestible and the discussion of the music combines scholarship, readability and insight. [...] Beaumont also supplies fascinating sidelights on Berg, Webern, Strauss, Schoenberg and many of the other leading figures in that rich period of European culture. Zemlinsky's was in many ways a tragic, unfulfilled life, but, as he forecast it would, his music has triumphed in the end. This superb book shows how and why. [Michael Kennedy, The Daily Telegraph]

 

 

According to Alma Schindler's diary, Zemlinsky was indeed dreadfully ugly, almost chinless', and yet 'quite enthralling'. With the benefit of hindsight and this serious, scholarly but well-presented book, the latter rather than the former quality wins through. [Michael White, The Sunday Telegraph]

 

Alexander von Zemlinsky ist der Nachwelt vor allem als Opernkomponist ein Begriff geworden. Die vorliegende Einspielung mit unbekannten "Jugendwerken" des Komponisten zeigt, warum. Die Sinfonie in d-Moll des Einundzwanzigjährigen rettet sich immer, wenn sie im Durchführungsgewusel der Motive nicht mehr so recht weiter weiß, in die große Geste. Der langsame Satz schreitet zwar gravitätisch einher, doch das, was man nach Brahms eigentlich erwarten dürfte, nämlich musikalische Entwicklung, findet einfach nicht statt.
      Auch die Kantate "Frühlingsbegräbnis" für Sopran, Bariton, Chor und Orchester, die Zemlinsky dem Andenken an Brahms widmete, leidet nicht nur unter dem holprigen Text von Paul Heyse, sondern auch unter manch weihevoller Länge. Der engagierte Einsatz von Chor und Orchester des NDR und des Dirigenten der Aufnahme, Anthony Beaumont, können daran nicht viel ändern -– und selbst Edith Mathis und Roland Hermann nicht.
      Und doch finden sich auf dieser CD zwei Werke, mit denen Zemlinsky demonstrieren kann, daß er zumindest in der kleinen Form kein Spätentwickler war: Da wäre zunächst "Waldgespräch", die Vertonung einer Ballade Joseph von Eichendorffs für Sopran, zwei Hörner, Harfe und Streicher. Wie Zemlinsky die Begegnung des wackeren Ritters mit der schön schaurigen Lorelei mit sparsamen Strichen skizziert, weist in der Ökonomie der Mittel auf sein Bühnengenie hin. Schließlich war er bei der Komposition dieses Stücks zehn Jahre älter als bei seiner Sinfonie.
      Bleibt zum Schluß das unvollendet gebliebene "Maiblumen blühten überall" für Sopran und Streichsextett. Vor allem blüht hier in schwüler Todessehnsucht das Fin de siècle, und Edith Mathis bleibt der Dekadenz dieser Komposition nichts schuldig.

Stefan Heßbrüggen, RONDO 1/98
B. Cohrs in FonoForum 12/97: "Beaumont hat Gespür für weiträumige Gestaltung, ist ein sehr einfühlsamer, mitatmender Begleiter und kann offenbar gut mit Sängern umgehen. Der NDR-Chor singt farbenreich, differenziert und innig. Daß die große Edith Mathis und Bariton Roland Hermann für diese Außenseiterproduktion gewonnen werden konnten, verleiht ihr umso mehr Gewicht, zumal die Vokalisten mit Zemlinskys poetischer Tonsprache viel anfangen können."
RECENSIONI E SEGNALAZIONI SU INTERNET

Testi dei risvolti di copertina

Andrew Clarke

TORNA ALL'INDICE