OPERNHAUS ZÜRICH WEBSITE

 

 


GRISCHA ASAGAROFF

German director GRISCHA ASAGAROFF began his career at Munich’s Bavarian State Opera where he worked as an assistant director and stage manager on over 70 different operas, working with directors such as Günther Rennert, Otto Schenk, August Everding, Nikolaus Lehnhoff and Jean-Pierre Ponnelle. From 1971 to 1979, he staged numerous productions at the Deutsche Oper am Rhein in Düsseldorf and soon became principal stage director at the Zurich Opera, as well as principal stage director and artistic administrator at the Vienna State Opera. His first assignment with San Francisco Opera was assisting Ponnelle on the 1977 production of Idomeneo. He has subsequently served as stage director of several Company productions including Manon Lescaut (1983, 1988), La Cenerentola (1982), Otello (1983, 1989), Die Frau ohne Schatten (1980, 1989) and Rigoletto (1981, 1990). Now artistic director of the Zurich Opera, Asagaroff has also staged productions in New York (Metropolitan Opera), London (Royal Opera), Chicago, Dallas, Houston, Buenos Aires, Sofia, Saarbrücken, Brussels and Cologne, among others. Recent highlights include L’italiana in Algeri and Centerentola in Munich, Ernani in Genoa, Eugene Onegin at the Vienna State Opera, Fedora and La bohème in Buenos Aires, L’Italiana at the Met, and L’elisir d’amore, Il barbiere di Siviglia, Samson et Dalila, I Puritani, Rigoletto, Fedora and La Sonnambula in Zurich. Among his future engagements are Cenerentola in San Francisco and Chicago, Don Pasquale in Madrid and Monte Carlo, L’italiana in New York, Ernani in Naples, and Wolf-Ferrari’s I quattro rusteghi in Zurich. [© San Francisco Opera - Artist bio]
Als Sohn eines russischen Schauspielers, Theater- und Filmregisseurs ist Grischa Asagaroff in München aufgewachsen, wo er Theater-, Musikwissenschaft und Kunstgeschichte studierte. Von 1966 bis 1969 war er Inspizient und Regieassistent unter Rudolf Hartmann und Günther Rennert an der Bayerischen Staatsoper. Die nächste Station war Dortmund. Von 1971 bis 1979 wirkte er an der Deutschen Oper am Rhein unter Grischa Barfuss. Aus dieser Zeit datiert die enge Zusammenarbeit mit Jean-Pierre Ponnelle. Viele Opernhäuser in Europa und Übersee holten den Regisseur Asagaroff, um neben eigenen Produktionen die mit Ponnelle erarbeiteten Werke einzurichten. 1979 kam er als Regisseur und auch als szenischer Leiter des Opernstudios nach Zürich. 1986 nahm ihn Claus Helmut Drese als szenischen Leiter und persönlichen Mitarbeiter an die Wiener Staatsoper mit, wo er später auch Leiter des künstlerischen Betriebsbüros war. Seit der Intendanz Pereira ist er als Produktions und szenischer Leiter und seit 1995/96 als Künstlerischer Betriebsdirektor wieder fest in Zürich tätig. Nicht nur hier (u.a. "Barbiere", "Don Pasquale", "Puritani", "Ernani", "Macbeth", "Rigoletto", "Fedora", "Elisir"), auch im Ausland hat er oft inszeniert, u.a. in Wien ("Maria Stuarda", "Barbiere", "Onegin"), Turin ("Turandot"), Saarbrücken (Wagners "Ring"), Athen ("Così", "Cavalleria", "Carmen"), Genua und Neapel ("L^(1)Amico Fritz"), Lissabon ("Tannhäuser"), London ("Don Pasquale") und Tokio ("Carmen"), San Francisco, Houston, Chicago ("Tosca", "Simon Boccanegra", "Otello", "Frau ohne Schatten", "Manon Lescaut") und Buenos Aires ("Fedora", "Bohème"). © Opernhaus Zürich